אם עוד לא חתמתם על העצומה נגד פרויקט שבילי האופניים בצורתה הנוכחית, בבקשה עשו זאת עכשיו דרך אתר העצומה. אם תרצו לייצור קשר עם עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים' מצאו אותם בדף הפייסבוק שלהם. אם תרצו לייצור קשר עם בעלי הבלוג, אנא כיתבו עליהם פה: frenchhillbalagan@gmail.com.

For the english site click here.

יום ראשון, 27 במרץ 2011

דבר מומחה לענייני תנועה בנוגע לבעיות שבשבילי האופניים המתוכננים



10.3.2011
לכבוד
ליאת בכור
מתכננת שכונתית
מנהל קהילתי – גבעה צרפתית

ליאת שלום,
הנדון: שביל אופניים ברחוב ששת הימים
ראשית, יש לברך את עיריית ירושלים על היוזמה לקידום רשת שבילי אופניים שתעודד השימוש באמצעי תחבורה לא מוטוריים. הניסיון מלמד כי רשת שבילי אופניים תקנית ואיכותית אכן מגדילה השימוש באמצעי תחבורה ידידותיים.
עם זאת, לאחר שעיינתי בתוכניות שברשותך, אני סבור כי התכנון המוצע אינו תואם את הנחיות משרד התחבורה, ובפועל עלול לגרום לנזקים תנועתיים ובטיחותיים מבלי להשיג את היעד המבוקש.
עפ"י התוכניות, המתכנן בחר להוסיף שביל אופניים חד-סיטרי בכל צד של רחוב ששת הימים.
לפי טבלה 4.3 בהנחיות לתכנון שבילי אופניים משנת 2009, הרוחב המזערי של שביל חד סיטרי הוא 1.5 מ'
בנוסף, בשיפועים מעל 5%, כפי שמתקיים בקטעים של רחוב ששת הימים בחלקו התחתון, יש להוסיף לרוחב השביל 0.5 מ', כדי לאפשר לרוכבים מרחב תמרון גדול יותר במהירות גבוהות בירידה.
בנוסף, במידה שהשביל המתוכנן צמוד לרכב החונה במקביל ובצמוד, יש להגדיל את רוחב השביל ב- 0.5 מ' נוספים.
בנוסף, עפ"י תרשים 4.3, בהנחיות הרוחב המזערי של ההפרדה הפיזית בין שביל האופניים לבין נתיב חניה הוא 0.5 מ' לפחות.
כל המידות הנ"ל דרושות לנסיעה בטוחה בשביל ולמניעת קונפליקטים בין הרכבים החונים לבין רוכבי האופניים.
בפועל, עקב רוחב צר של רצועת הדרך הקיימת, תוכנן השביל ברוחב קטן המנדרש (1.3 מ' בלבד במקום 2.5 מ' לפחות) ואילו רוחב ההפרדה הוא 0.3 מ' בלבד במקום 0.5 מ'.
מן הראוי לציין כי עקב הפרשי הגבהים בין שני חלקי רחוב ששת הימים, יש לצפות לתנועה דו-סיטרית של רוכבי אופניים. במקרה כזה, הרוחב המיזערי הדרוש גדול הרבה יותר (3.5-4.5 מ').
בעיה תנועתית ובטיחותית נוספת נוצרת בכך שרוחב נתיב הנסיעה המוטורית הצמוד לנתיב החניה הוא 3.0 מ' בלבד, כאשר נתיב הנסיעה מוגבל ע"י אבן שפה בצידו השמאלי. במקרה כזה, כל כניסה של נהג לרכב חונה, כל תמרון חניה בנסיעה לאחור וכל חניה של משאית עלולים להוביל לעצירה מוחלטת של תנועת כלי הרכב, הכוללת גם אוטובוסים בקווי שירות.
בעייה נוספת היא העובדה שיש צורך בהנמכת אבן השפה המפרידה בין שביל האופניים לבין נתיב החניה לצורך כניסת רכבים לחניות שבתוך החצרות. ההנמכה התדירה והרוחב הצר של המיסעה, מעודדים ומאפשרים לנהגים להחנות את רכבם בתוך רצועת שביל האופניים, וזאת כדי למנוע פגיעה ברכב החונה ע"י רכבים חולפים, כפי שקורה מעת לעת. 
הליקויים הנ"ל מובילים ליצירת שבילי אופניים בלתי בטוים שאינם מעודדים רוכבי אופניים להשתמש בהם, כאשר תנועת כלי הרכב ובטיחות הנסיעה נפגעים.
להערכתי, ניתן ורצוי לתקן את הליקויים הנ"ל ע"י הרחבת המיסעה על חשבון אי ההפרדה שבין שני המסלולים. במיוחד מומלץ ליצור שביל דו-סיטרי בחלק העליון של רחוב ששת הימים מאחר והשיפועים לאורכו מתונים הרבה יותר. 
אומנם, עלות התקנת שביל כזה היא גבוהה יותר, אולם להערכתי ניתן להשיג לצורך זה תקציבי פיתוח מן הממשלה.

בכבוד רב,

ד"ר משה הירש

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה