אם עוד לא חתמתם על העצומה נגד פרויקט שבילי האופניים בצורתה הנוכחית, בבקשה עשו זאת עכשיו דרך אתר העצומה. אם תרצו לייצור קשר עם עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים' מצאו אותם בדף הפייסבוק שלהם. אם תרצו לייצור קשר עם בעלי הבלוג, אנא כיתבו עליהם פה: frenchhillbalagan@gmail.com.

For the english site click here.

חוות דעת מניסיון: שבילי אופניים בגבעה הצרפתית

(זוהי חוות דעתם של מומחים, אשר לקחו חלק בסלילת שבילי האופניים בתל–אביב, לגבי האופן הנכון ליישם פרויקט שבילי האופניים בצפון ירושליים)

הכנה

הקמת שבילי אופניים אינו דבר פשוט כלל וכלל למרות שהתוצר הסופי הוא פשוטרצועה אספלטית ברוחב מסויים שנועדה לשימוש רכבי אופניים בלבד.





על מנת לעשות את העבודה באופן נכון וטוב יש ללמוד אותו בצורה נכונה ע"י ביצוע סקר מקצועי באשר לביצועו בעולםהולנדדנמרק וכואשר להם יש נסיון רב בנושא כיוון שמדובר על כלי תחבורתי ולא רק בילוייש להבדיל בין שביל אופניים עירוני לשביל אופניים לטיולים (פארקיםיערות וכו').






שביל אופניים בעיר מכוון לקהל יעד מסויים כאשר התוכנית מבוססת על ביקושיםסקריםוקשר הדוק עם הקהילה.



ביצוע שבילים מבוסס על תוכנית אב המתארת את רשת השבילים העירוניתתואי טופוגרפי מתאיםפתרון בצמתיםרמזורים לשבילי אופניים (כן או לאתמרורים מיוחדים וכוכיוון שמדובר בכלי תחבורתי לכל דבר ועיניין





בנוסףיש למנות בעל מקצוע שמנהל את הארוע כולו שיש לו את הכישורים והקשרים המתאימים.




כישוריםמכיר על בשרו את התחום (התכנוני והביצועי).

קשריםיודע ומכיר את האנשים במשרד התחבורה ע"מ לאשר את הפרויקט כולו מאחר ומדובר על כלי תחבורה עירוני לכל דבר ועניין.





יש לערוך "משאלתושביםעבודת מטה מאומצת מול ראשי השכונותועדים ואנשי עירייה שתומכים בזה.






לאחר עבודת מטה מאומצת ראש העיר צריך להכיר ולהתמודד מול צרכי התושבים שעורכת מסשנים (בת"א זה לקח שנים ועדיין מתקיים גם לאחר 10 שנים של עשייה).






רק לאחר מכן מתחיל שלב התכנון המפורט וההקמה וזאת כאשר התושבים יודעים מראש על מה מדוברתואימיקום מדוייק של השביל וכדומהאסור שיהיו הפתעותעובדות בשטח וכו'






התכנון המפורט של הקמת שביל אופניים משנה את חתך הרחובמרחיב או מצר מדרכותמבטל חניותמשנה דרמטית את רוחב הכביש וכן את האלמנטים הנמצאים במדרכה כגוןתאורהעציםספסליםפחונים וכוואין אפשרות של "שתילתשביל אופניים ברחוב ללא פתרון הולם לכל חתך הרחוב.



בטיחות

שביל אופניים משנה את התנהגות הולכי הרגלהנהגים ורוכבי האופניים (משהו חדש ולא מוכר נכנס למרחב העירוניולכן הוא עלול ליצור קונפליקט בטיחותי ממדרגה ראשונהדבר שלרוב אדריכלי נוף (המתכנניםכלל לא מכירים ולכן משרד התחבורה מאוד מפחד מזה ואני מתפלא שהמשרד אישר לעיריית ירושליים את הפרויקטיש לדרוש לראות את אישורו של אינגאלכס לנגר ממשרד התחבורה לפרויקט תחבורתי זה.





בנוסף לסכנות בטיחותיות של הרוכבים קיימת סכנה להולכי הרגל במעברי חציהתחנות אוטובוסיםכניסה ויציאה של חניות פרטיות וכווכוולכן קיים שלב של פיילוט ע"מ ללמוד ממנו את כל הסכנות והבעיות.






חתך הרחובחתך הרחוב למעשה משתנה באופן דרמטי ועלול להביא לדריסת הולכי רגלשינוי מאזני חניה המהווים תנאי הכרחי למתן היתר לבניין.






חניה


מאזני החניה נקבעים גם בהתאם לחניות הנמצאות בקירבת הבניין ועצם ביטולן זו הפרה של תנאי ההיתר בניה למלון ,לדוגמא.


ניהול סיכונים

בשלב התכנון יש לערוך ניהול סיכונים בפרויקט ובפרט בפרויקט מעין זה כיוון שהוא חדש ולא מוכר בירושלייםניהול הסיכונים לוקח בחשבון את כל החסמים שעלולים להיות בפרויקט כגוןסכנות בטיחותיותהתנגדות תושביםסיכונים כספייםסיכוני ביצוע וכווכו' . האם בוצע בפרויקט?