(זוהי חוות דעתם של מומחים, אשר לקחו חלק בסלילת שבילי האופניים בתל–אביב, לגבי האופן הנכון ליישם פרויקט שבילי האופניים בצפון ירושליים)
הכנה
הקמת שבילי אופניים אינו דבר פשוט כלל וכלל למרות שהתוצר הסופי הוא פשוט: רצועה אספלטית ברוחב מסויים שנועדה לשימוש רכבי אופניים בלבד.
על מנת לעשות את העבודה באופן נכון וטוב יש ללמוד אותו בצורה נכונה ע"י ביצוע סקר מקצועי באשר לביצועו בעולם: הולנד, דנמרק וכו' אשר להם יש נסיון רב בנושא כיוון שמדובר על כלי תחבורתי ולא רק בילוי. יש להבדיל בין שביל אופניים עירוני לשביל אופניים לטיולים (פארקים, יערות וכו').
שביל אופניים בעיר מכוון לקהל יעד מסויים כאשר התוכנית מבוססת על ביקושים, סקרים, וקשר הדוק עם הקהילה.
ביצוע שבילים מבוסס על תוכנית אב המתארת את רשת השבילים העירונית, תואי טופוגרפי מתאים, פתרון בצמתים, רמזורים לשבילי אופניים (כן או לא) תמרורים מיוחדים וכו' כיוון שמדובר בכלי תחבורתי לכל דבר ועיניין.
בנוסף, יש למנות בעל מקצוע שמנהל את הארוע כולו שיש לו את הכישורים והקשרים המתאימים.
כישורים: מכיר על בשרו את התחום (התכנוני והביצועי).
קשרים: יודע ומכיר את האנשים במשרד התחבורה ע"מ לאשר את הפרויקט כולו מאחר ומדובר על כלי תחבורה עירוני לכל דבר ועניין.
יש לערוך "משאל" תושבים, עבודת מטה מאומצת מול ראשי השכונות, ועדים ואנשי עירייה שתומכים בזה.
לאחר עבודת מטה מאומצת ראש העיר צריך להכיר ולהתמודד מול צרכי התושבים שעורכת מס' שנים (בת"א זה לקח 3 שנים ועדיין מתקיים גם לאחר 10 שנים של עשייה).
רק לאחר מכן מתחיל שלב התכנון המפורט וההקמה וזאת כאשר התושבים יודעים מראש על מה מדובר, תואי, מיקום מדוייק של השביל וכדומה. אסור שיהיו הפתעות, עובדות בשטח וכו'
התכנון המפורט של הקמת שביל אופניים משנה את חתך הרחוב: מרחיב או מצר מדרכות, מבטל חניות, משנה דרמטית את רוחב הכביש וכן את האלמנטים הנמצאים במדרכה כגון: תאורה, עצים, ספסלים, פחונים וכו' ואין אפשרות של "שתילת" שביל אופניים ברחוב ללא פתרון הולם לכל חתך הרחוב.
בטיחות
שביל אופניים משנה את התנהגות הולכי הרגל, הנהגים ורוכבי האופניים (משהו חדש ולא מוכר נכנס למרחב העירוני) ולכן הוא עלול ליצור קונפליקט בטיחותי ממדרגה ראשונה, דבר שלרוב אדריכלי נוף (המתכננים) כלל לא מכירים ולכן משרד התחבורה מאוד מפחד מזה ואני מתפלא שהמשרד אישר לעיריית ירושליים את הפרויקט. יש לדרוש לראות את אישורו של אינג' אלכס לנגר ממשרד התחבורה לפרויקט תחבורתי זה.
בנוסף לסכנות בטיחותיות של הרוכבים קיימת סכנה להולכי הרגל במעברי חציה, תחנות אוטובוסים, כניסה ויציאה של חניות פרטיות וכו' וכו' ולכן קיים שלב של פיילוט ע"מ ללמוד ממנו את כל הסכנות והבעיות.
חתך הרחוב: חתך הרחוב למעשה משתנה באופן דרמטי ועלול להביא לדריסת הולכי רגל, שינוי מאזני חניה המהווים תנאי הכרחי למתן היתר לבניין.
חניה
מאזני החניה נקבעים גם בהתאם לחניות הנמצאות בקירבת הבניין ועצם ביטולן זו הפרה של תנאי ההיתר בניה למלון ,לדוגמא.
ניהול סיכונים
בשלב התכנון יש לערוך ניהול סיכונים בפרויקט ובפרט בפרויקט מעין זה כיוון שהוא חדש ולא מוכר בירושליים. ניהול הסיכונים לוקח בחשבון את כל החסמים שעלולים להיות בפרויקט כגון: סכנות בטיחותיות, התנגדות תושבים, סיכונים כספיים, סיכוני ביצוע וכו' וכו' . האם בוצע בפרויקט?