אם עוד לא חתמתם על העצומה נגד פרויקט שבילי האופניים בצורתה הנוכחית, בבקשה עשו זאת עכשיו דרך אתר העצומה. אם תרצו לייצור קשר עם עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים' מצאו אותם בדף הפייסבוק שלהם. אם תרצו לייצור קשר עם בעלי הבלוג, אנא כיתבו עליהם פה: frenchhillbalagan@gmail.com.

For the english site click here.

שאלות נפוצות

ש: האם אין לנו צורך בנתיבי אופניים על מנת להגן על רוכבי אופניים?
ת: כן. אבל ישנם נתיבי אופניים מסוגים מסויימים שדוקא מסכנים את רוכבי האופניים. מחקר מראה שבמיקרים שבהם נתיב האופניים בשביל צדדי, כפי שקיים בגבעה הצרפתית ורמת אשכול, פנייה בצמתים הופכת לשלוש פעמים יותר מסוכנת לרוכבי אופניים (ראו מאמר).

ש: האין זה בטוח יותר שיהיו מחסומים המפרידים בין האופניים לכלי הרכב?
ת: לוא דוקא. שבילים התחומים על ידי מחסומים הם צרים מדי מכדי לספק הגנה אמתית, ממספר סיבות. (1) במצב כזה צמתים נעשים לעוד יותר מסוכנים. (2) דוושות אופניים יכולים להתקע במחסום או בשול המדרכה. (3) אין לאופניים המאיצים דרך לפנות לצד זה או האחר במקרה של המצאות עצם בדרכם.

ש: האם העובדה שכלי הרכב צריכים להאט על מנת להמנע מהתקלות בזמן שהם חולפים (עקב הצרות הרחובות בכדי לפנות מקום לנתיבי האופניים) אינה עושה את הדרך לבטוחה יותר?
ת: הוספת גורם סכנה נוסף בנתיבי הנסיעה אינה תורמת לבטיחות, וביחוד כאשר צרות הדרך מפריעה למעבר אמבולנסים ורכבי שרות נוספים.

ש: הלא נאה הרעיון של נתיבי אופניים עירוניים, שבהם רוכבי אופניים עוברים על יד אתרי עניין?
ת: נתיבי אופניים בעלי נוף יפה, כגון אלה שקיימים בתל–אביב, הם נאים. אבל עיקר תכליתם של נתיבי האופניים בצפון ירושלים אינו טיול משפחתי, אלא מעבר מתחנת הרכבת הקלה לאוניברסיטה דרך אזורים הצפופים בהולכי רגל ותנועה.

ש: האם רכיבה על אופניים אינה ראויה לעדוד?
ת: כמובן שמן הראוי לעודד רכיבה על אופניים. הדבר מהווה התעמלות מצויינת! אבל אין הוכחה חד–משמעית שבניית מסלולי אופניים מעודדת רכיבה על אופניים. זה ביחוד נכון כאשר נתיבי האופניים אינם בטוחים.

ש: מה התכלית של נתיבי אופניים?
ת: נתיבי אופניים מיועדים לאפשר מעבר בטוח לרוכבי אופניים מנקודה אחת לשניה. הם אמורים להיות מופרדים מנתיבי נסיעה ומדרכות. במרבית האזורים העירוניים בחו''ל הם מסומנים בצבע על פני הדרך ולא מורכבים מלבני אבן.

ש: אילו בעיות מציבים נתיבי האופניים בצפון ירושלים?
ת: בפני צפון ירושלים (רמת אשכול, גבעת המבתר, הגבעה הצרפתית והר הצופים) עומדות קשיים ממשיים. הרחובות הינם צרים מלכתחילה, ובאזור גבעות רבות. האזור גם מאוכלס בצפיפות עם משפחות רבות בעלות ילדים קטנים (רמת אשכול) או עם אזרחים ותיקים רבים (רמת אשכול והגבעה הצרפתית). הסבירות שאוכלוסיות אלו יעשו שימוש בנתיבי אופניים היא נמוכה. הנתיבים עצמם מציבים קשיים בטיחותיים בפני אוכלוסיות אלו.

ש: אילו קשיים מציבים נתיבי האופניים בפני ילדים?
ת: אין ביכולתם של ילדים לקחת בחשבון את כל המרכיבים הנדרשים לחצייה בטוחה של רחובות ונתיבי אופניים, ביחוד נתיבי אופניים המורכבים מלבני אבן עומדים. הורים המנסים להעלות ולהוריד את ילדים מרכב העומד ליד נתיב האופניים יאלצו להשגיח על ילדיהם ולדאוג שביכולתם לחצות את נתיב האופניים בבטיחות על מנת להגיע למדרכה.

ש: אילו קשיים מציבים נתיבי האופניים בפני אזרחים ותיקים?
ת: לאזרחים ותיקים יש לעתים קרובות קשיים בהליכה ובהערכת גובה מדרגת המדרכה. נתיבי אופניים הבנויים מאבנים עומדות ונתיבי אופניים שעוברים במדרכות הראשיות מקשים ומוסיפים סכנה לתנועתם של אזרחים ותיקים. עבור אזרח ותיק נפילה אחת יכולה לגרום לפציעה קשה.

ש: האין לרוכבי אופניים זכויות?
ת: אכן יש להם, אך זכויות תושבי השכונות קודמות להן. מבנה נתיבי האופניים בצפון ירושלים הוא מסוכן! צרכי ילדים, עוורים ונכים, מבוגרים ונשים בהריון צריכים לקבל עדיפות. בנוסף, הזכויות של נהגים למעבר בטוח הופרו. התכנית שסיפקה עיריית ירושלים אינה בטיחותית.

ש: האם רוחבם המצומצם החדש של הרחובות חוקי?
ת: לא בכל המקומות. ובנוסף המידות המתוכננות על ידי העירייה לא מתחשבות באתגרי יכולת התמרון במצבים של מעבר רכבי חירום, מזג אויר גשום, ומשאיות אשפה ודלק. כשמשאיות האשפה מגיעות לאסוף את האשפה, כל התנועה מאחוריהם תחסם!

ש: מה עם תחנות האוטובוסים?
כפי שהנתיבים מתוכננים כרגע, תחנות אוטובוסים רבות הן בנתיבי הנסיעה. כאשר אוטובוס עוצר על מנת לאסוף ולהוריד נוסעים, כל התנועה מאחוריו תחסם!

ש: אז מה הפתרון לאלה שצריכים להגיע לאוניברסיטה או לעבור באזור מדי יום?
ת: ראוי שעיריית ירושלים תסתכל על ערים אוניברסיטאיות הבניות על הרים, כגון ברקלי שבקליפורניה, לשם השוואה. בברקלי אוטובוס מעבורת חינם מסיעה סטודנטים מתחנות הרכבת הקלה לקמפוס האוניברסיטה ובחזרה. נתברר שם שנתיבי אופניים בעיר בעל גבעות רבות אינם רעיון פרקטי ואינם משמשים את הציבור במידה המצופית.

ש: האם השילוב של הרכבת הקלה ונתיבי האופניים אינו מייעל את ההגעה עבור רוכבי אופניים?
ת: עקב כך שהסעת אופניים ברכבות אינה מותרת, רוכבי אופניים יזדקקו לשני זוגות אופניים, אחד לכל קצה של מסלולם (מהבית לרכבת; ומהרכבת לאוניברסיטה). כמו כן, הם יזדקקו לאופן בטוח להגן על האופניים שלהם, שהושארו בתחנת הרכבת במשך הלילה, מפני גניבה או ונדליזם. ברור שרעיון זה הינו יקר ולא–פרקטי. למה לא לתכנן פתרון שמשרת את כלל הציבור?