אם עוד לא חתמתם על העצומה נגד פרויקט שבילי האופניים בצורתה הנוכחית, בבקשה עשו זאת עכשיו דרך אתר העצומה. אם תרצו לייצור קשר עם עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים' מצאו אותם בדף הפייסבוק שלהם. אם תרצו לייצור קשר עם בעלי הבלוג, אנא כיתבו עליהם פה: frenchhillbalagan@gmail.com.

For the english site click here.

יום רביעי, 16 במרץ 2011

פתיחת דבר


בחודשים האחרונים מתבצעים עבודות סלילת שבילי אופניים על ידי חברת מוריה עבור עיריית ירושלים בשכונות הגבעה הצרפתית ורמת אשכול. המטרה הרשמית של הפרויקט היא ליצור נתיב תנועה אלטרנטיבית מתחנת הרכבת העירונית העתידה להפתח בצפון ירושלים לאוניברסיטה העיברית ובית החולים הדסה בהר הצופים.

לכאורה זה רעיון נחמד, הרי מי יכול להתנגד לרכיבה באופניים? אך ביום ראשון האחרון נערך מפגש במתנ''ס הגבעה הצרפתית בין נציגי העירייה ותושבי האיזור (את ההזמנה תוכלו לראות למטה). במפגש זה קהילות הגבעה הצרפתית ורמת אשכול הביאו קול מאוחד וחזק נגד הפרויקט כפי שהיא יושמה עד עכשיו ומתוכננת להתיישם. בקושי היה תושב אחד אשר תמך בעבודה. במקום זאת, היו התנגדויות מבוססות ומשוקלות היטב שהצביעו על בעיות מהותיות בתכנית לצד התפרצויות כעס וזעם על האופן שבו נכפה אותו פרויקט על השכונות.

אך אילו בעיות יכולות להיות כל כך מהותיות בכדי להביא להתנגדות כה גורפת מצד תושבי האיזור?

א. בטיחות – למרות שרעיון שבילי האופניים נראה כמגביר את בטיחות הרוכבים, הולכי הרגל ונהגי הרכב, עקב אופן תכנון וביצוע העבודות, נוצר המצב ההפוך. שבילי האופניים נכנסים ויוצאים מכבישים ומדרכות בצורות מבלבלות ומסוכנות לרוכבים. לשם סלילת אותם שבילי אופניים נלקח שטח מהרחוב– דבר שגרם להצרת הנתיבים עד כדי כך ששני כלי רכב בקושי מצליחים לעבור זה את זה מבלי להיכנס לתאונה. בנוסף לכל זה, הולכי הרגל יצטרכו לבדוק ולנווט דרך ארבעה נתיבי תנועה, רק כדי לחצות את הכביש.

ב. אופי קביעת וביצוע התוכנית – כל תהליך תכנון ויישום הפרוייקט נעשה באופן בלתי דמוקרטי, ללא משאל עם בקרב תושבי האיזור. פגישה רשמית במתנ''ס בין נציגי העירייה והתושבים התקיימה רק אחרי שחלקים מלאים של הפרויקט כבר הושלמו. אפילו לא בוצע מחקר בקרב רוכבי האופניים באיזור לבדוק אם תכנית מסוג זה רצויה להם.


ג. היגיון לקוי בבסיס התוכנית – יש סבירות נמוכה מאד שהתכנית בכלל תשיג את יעדיה. אנשים הרוכבים הלוך ושוב בין האוניברסיטה והרכבת העירונית, יצטרכו או למלא את קרונות הרכבת באופניהם, או להשאיר את אופניהם בתחנה. האופציה השניה אומרת שמצופה מהם לקנות אופניים, דבר יקר מאד בארץ, אך ורק לשם הנסיעה הלוך ושוב בין התחנה לאוניברסיטה. ביחד עם זה, נאיבי מאד לחשוב שתושבי השכונה פתאום יחליטו לרוץ ולקנות אופניים רק כדי לעשות שימוש בנתיבים החדשים, שעד עכשיו מקבלים תדמית רעה מאד בקהילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה