אם עוד לא חתמתם על העצומה נגד פרויקט שבילי האופניים בצורתה הנוכחית, בבקשה עשו זאת עכשיו דרך אתר העצומה. אם תרצו לייצור קשר עם עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים' מצאו אותם בדף הפייסבוק שלהם. אם תרצו לייצור קשר עם בעלי הבלוג, אנא כיתבו עליהם פה: frenchhillbalagan@gmail.com.

For the english site click here.

יום שבת, 17 בספטמבר 2011

מכתב מחאה נגד היתחדשות עבודות סלילת שבילי האופניים המסוכנים והבלתי–חוקיים בגבעה הצרפתית

ביום ראשון האחרון (ה–11 לחודש) נתחמה חלקו התחתון של רח' לח''י  כהכנה לעבודות הבנייה הבלתי–חוקיות של פרויקט שבילי האופניים מטעם העירייה כאשר ביום חמישי האחרון (ה–15 לחודש) נעשו חתכי הרחוב והמדרכה למען יעד זה. כמחאה נגד העבודות העומדות להתרחש, שלחה עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים' את המכתב הבא למשרדו של מנהל הפרויקט, קובי ברטוב ראש אגף התושי''ה בעירייה (עם העתק ללשכת ראש העיר):

לכבוד מר קובי ברטוב
מנהל אגף תחבורה ופיתוח תשתיות
עיריית ירושלים,
כיכר ספרא 1
ירושלים


א.נ.,


הנדון: עבודות חדשות במסגרת פרויקט שבילי אופניים תוך שיבוש ההליך בבית המשפט

נדהמנו לגלות ביום ראשון (11.9.11) בבוקר שנתחם ונחסם קטע מרחוב לח''י לשם ביצוע עבודות סלילת שבילי האופניים תוך התעלמות גמורה מרצון תושבי הרחוב. נדהמנו עוד יותר לגלות שהיום בבוקר (יום חמישי ה–15.9.11) כבר החלו בעבודה למרות שנמסר למתנ''ס השכונתי שזה יעשה רק בשבוע הבא. אנחנו רואים בחומרה ומוחים נגד הרחבה זו של הפרויקט בשל הסיבות הכבדות הבאות:

  1. פרויקט שבילי האופניים מיושם ללא אישור חוקי ונמצא בתהליך עתירה משפטית בעניין זה: הרחבת העבודה חמורה במיוחד בהתייחס לעתירה שהגשנו כנגד הפרויקט (עת''מ 11–07–31780). בבסיס העתירה עומדת העובדה שהפרויקט מבוצע ללא השינויים ההכרחים בתב''ע וללא היתר בניה שיינתן על בסיס תב"ע מאושרת, אלא מבוצע על סמך "הסדר תנועה". אולם בעתירה הובהר באופן הברור ביותר, שבניגוד למקרה אחר שטענת לגביו (בסילוואן) שם הכיר בג"צ בהסדר תנועה (באופן מוגבל), הרי שבענייננו לא מתקיימים אותם פרמטרים המאפשרים הקמת שבילי אופניים באמצעות "הסדר תנועה". לכן מה שמתחייב הוא אישור תב"ע שתקבע הוראות מפורשות לגבי הקמת שבילי אופניים, אחרת הפרויקט יחשב כפסול מבחינה חוקית.

    ובכל זאת, היום בבוקר הראיתם כוונה ברורה מאד להרחבת הפרויקט למרות קיום הליך משפטי המערער על עתידו. אם לא די בכך, הרי שבמקביל להתנהלותכם באופן האמור, נוכחנו, כי במסגרת ההליך של העתירה המנהלית בבית המשפט, אתם נוקטים גם במספר תרגילי השהייה על מנת לעכב את הדיון בבית המשפט.

    למותר לציין, כי הציבור מצפה מגוף ציבורי, אחרי שהוגשה כנגדו עתירה מאד מפורטת, שממנה הוא יכול להבין כי ישנו סיכוי לא מבוטל שבית המשפט יכריע כנגד הפרויקט ויחייב להחזיר את המצב לקדמותו, כי יחכה עד שיקבע השופט את פסיקתו. זאת על מנת שלא יתבזבזו כספי הציבור בהיקף ניכר אם יוכרע נגד הגוף הציבורי. זה במיוחד נכון למקרה זה עקב היקפו הגדול של פרויקט שבילי האופניים אשר מבוצע במספר שכונות בו–זמנית כצעד ראשון לקראת כיסוי חלקים ניכרים של ירושלים, והמשכו לאחר שהוגשה עתירה יוצר סיכון בלתי הולם לבזבוז כספי הציבור בהיקף ניכר.

  1. הפרויקט פגום באופן מהותי ומסכן את הציבור: המשך והרחבת העבודות מפוקפק לנוכח העובדה שתכנון ויישום הפרויקט לקוי באופן מהותי כפי שהראנו גם במחקרנו שהפצנו. מעבר לליקויים המשפטיים החמורים שבא כוחנו הצביע עליהם בעתירה שהגשנו, הרי שגם בהיבט המקצועי, הפרויקט מבוסס על מספר רב של סטיות מהותיות מהנחיות בטיחותיות של משרד התחבורה. בין אם סטיות אלו קיבלו ’אישורים’ (שטרם הוצגו בפני הציבור) ובין אם לאו, ככל שמתרבות החריגות ממה שנהוג בוודאי שנוצר מצב של סכנות מצטברות. במצב שבו דבקתם מהתחילה במידות הגובלות בין מה שהוגדר כבטוח ולא בטוח, אין שום הצדקה לעבור מעבר לגבול זה עם החריגות הרבות שנעשו. סטיות אלו מהתקן ייצרו בעיות נגישות ובטיחות חמורות לקבוצות פגיעות כגון הנכים, זקנים וילדים (שמיוצגים בצורה לא קטנה בין תושבי רחוב לח''י). הנחמה היחידה היא שלא רואים כל שימוש בשבילים שכבר סיימתם להכשירם, משום שכל רוכב אופניים בר דעת יכול להבחין, שהאופן בו בניתם עד עתה את שבילי האופניים, במקרים רבים הוא ממש מסכן חיים, והוא ינהג בחכמה אם יימנע מלהשתמש בהם.

    אופיו הלקוי של הפרויקט כל כך חמור עד שאפילו העירייה הייתה חייבה להכיר כבר בחלק מכשלים אלו. דוגמה מובהקת לכך היא רחוב ששת הימים באזור גבעת המבתר שם הפסקתם את העבודה, תוך הכרה בהכרח לבצע שינויים מהותיים על מנת לתקן את המצב המסוכן שנוצרה על ידי הפרויקט במקום, עקב רוחבו המוגבל של הרחוב (שהוא מסלול אחד המופרד מהמסלול השני בשדרה). מצב דומה או אף חמור יותר צפוי ברח' לח"י שבו יש רוחב מוגבל למסלולים אך במקרה זה אין הפרדה בין המכוניות אשר יצטרכו לחלוף זה ליד זה בקרבה מחרידה. וראוי לציין שהטעון אשר הצגתם שהצרת הרחוב תגרום לנהגים לנהוג בצורה בטוחה יותר פסול. אי–אפשר להגדיל את רמת הבטיחות ברחוב על ידי הגדלת הסיכון למשמשי הרחוב – זה פרדוקס וההיגיון שעומד מאחורי מוטעה.

    אנו מבקשים לציין, כי יחידים מקרב הציבור כבר ניזוקו מהפרויקט. ביניהם נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן–ששון, שהוא רוכב אופניים מנוסה, אשר רצה לבדוק קטע גמור מהשביל שבו היה צפוי שירכבו סטודנטים ופרופסורים. עקב אמונו בעבודת העירייה, הוא נסע בשביל, נתפסה דוושתו בהפרדה הפיזית הגבוהה בצורה בלתי תקנית, והוא נחבל קשה.

  1. ביצוע העבודות בשדרות צ'רצ'יל עוד רחוק מהשלמה: התנהלותכם הנוכחית של הרחבת היקף עבודות סלילת שבילי האופניים בפזיזות ותחילת עבודות ברח' לח"י, איננה הולמת במיוחד בהתחשב בעובדה שאתם משאירים קטעים שלמים של שדרות צ'רצ'יל כשהעבודה שם פחות מחצי גמורה. בין היתר נותרה חניית הנכים לפני המרכז לבריאות הגוף והלב של O2 יושבת בצורה בלתי שימושית ואף מסוכנת כבר מספר חודשים. ההרחבה תשאיר עוד קטעים של הרחוב במצב דומה אשר יהווה מטרד וסיכון לציבור ובאותו זמן תשלול מתושבי לח''י כשישים אחוז ממקומות החנייה ברחוב אשר כבר עכשיו מקבלים שימוש מרבי ביום. לנוכח העתירה שהוזכר לעיל, אנחנו רואים בהרחבת העבודה החפוזה ניסיון נואש וראוי לגינוי לייצר עובדות בשטח על מנת להשפיע על הכרעת בית המשפט ואנחנו מוחים על כך.

עקב הנקודות אשר הוצגו, אנחנו דורשים שהעבודה תופסק עד שבית המשפט יכריע באופן חד משמעי לגבי חוקיות או אי חוקיות הפרויקט. אנחנו במיוחד דורשים שהפרויקט לא יורחב ולא ייווצרו ’עובדות בשטח’. אנחנו מאמינים שתכריע השופט לטובתנו בעתירה, ויאשר את דרישתנו שהמצב תוחזר לקדמותו. לכן אנחנו רואים את ההחלטה להמשיך ולהרחיב עבודות שבילי האופניים כבלתי–אחראיים. בהסתמכות על הנאמר, כל פגיעה לגוף או רכוש שתיגרם במהלך העתירה כתוצאה מפרויקט שבילי האופניים, תבוא תחת אחריותך האישית והחוקית וגם תחת אחריות אגף התושי''ה.

בכבוד רב,

עמותת 'תושבי צפון ירושלים בעד בטיחות ואיכות חיים (ע’’ר)'


אתם יכולים לקרוא את תמצית העתירה פה, ואת מחקר העמותה בעניין אי–תקניות פרויקט שבילי האופניים פה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה